Alles over de individuele claimprocedure

U heeft een 'Claimrapport' of een 'Claim & Verbeter rapport' ontvangen en wilt een individuele claimprocedure starten. Via deze link meldt u zich daar voor aan. Uw aanmelding geven wij door aan een van de claimexperts van WoekerClaims, die met u een ‘opdracht tot dienstverlening' sluit, waarin de verdere afspraken tussen u en de claimexpert worden gemaakt.

 

 

De Interne Klachten Procedure

Na ontvangst van uw getekende 'opdracht tot dienstverlening' en de voor de procedure benodigde stukken start de claimexpert een Interne Klachten Procedure (IKP) bij de verzekeraar voor u. In deze eerste procedure probeert de expert op een directe schikking aan te sturen, gebaseerd op de verschillende berekeningen die de claimexpert heeft gemaakt. Een directe schikking is namelijk voor alle partijen de snelste en goedkoopste oplossing.

 

Komt het in de IKP-procedure niet tot een schikking, dan overlegt u met uw claimexpert wanneer de volgende stap moet worden gezet.

 

 

De KiFiD-procedure

Dat is een KIFiD-procedure. KIFiD (Klachten Instituut Financiële Dienstverlening) is een soort rechtbank gespecialiseerd in financiële producten. Met uw claim richt u zich,  samen met uw expert, eerst tot de Ombudsman van het KIFiD. Ook nu wordt onderzocht of er een schikking kan plaatsvinden. Lukt dat niet dan wordt uw dossier voorgelegd aan de KIFiD Geschillen Commissie. Komt er dan nog steeds geen schikking, dan gaat uw dossier naar de Commissie van Beroep. Uw claimexpert ondersteunt u steeds in elke fase. In de meeste gevallen wordt er ergens in het proces geschikt. Een KiFiD procedure duurt 6 tot 36 maanden, in bijzondere gevallen zelfs langer.

 

 

Succes cijfers

Het aantal dossiers dat claimexperts hebben afgewikkeld via het KiFiD is nu nog beperkt omdat het KiFiD er enkele jaren over heeft gedaan om richtinggevende uitspraken te formuleren. Inmiddels is dat proces zo goed als afgerond, waardoor dossiers sneller verwerkt en beoordeeld worden. Van de dossiers die claimexperts weten af te wikkelen, wordt in meer dan 80% van de gevallen een claimbedrag gerealiseerd

 

 

De kosten

Het starten van de individuele claimprocedure (KIFiD) kost € 395,- (de startfee). Dit bedrag wordt door uw claimexpert gebruikt om o.a. uw dossier op te bouwen, uw individuele zaak vorm te geven en officieel te starten met een juridische claimbrief, die de basis vormt voor de verdere procedure. Als er uiteindelijk geen resultaat wordt bereikt bent u dit geld kwijt.

 

U kunt de startfee eventueel in termijnen betalen. De verdere procedure is no cure no pay. Bij een succesvolle afronding betaalt u de claimexpert een succesfee van 25% van de voor u gerealiseerde claim met een minimum van € 750,-. Het is ook mogelijk andere afspraken met ons te maken.

 

Daarnaast probeert de claimexpert zijn/haar kosten zoveel mogelijk door de verzekeraar te laten vergoeden, waardoor u meer overhoudt van uw claimresultaat. Soms is het ook mogelijk via uw rechtsbijstandsverzekering (indien voor 1-1-2007 gestart) de kosten van de claimexpert vergoed te krijgen.  Uw claimexpert bespreekt dit verder met u.